SHIFU-garn / håndspundet papirgarn
I mange år har jeg været fascineret af SHIFU, som er japanske textiler vævet af håndspundet papirgarn.
Tænk, at man først fremstillede det håndgjorte papir i en proces, hvor plantefibre blev transformeret til papirark – og dernæst skar man papiret i strimler for så at spinde det til tråd og siden væve det til klæde, det er næsten for utroligt til at fatte.
Jeg har længe haft lyst til selv at udforske den tidskrævende teknik at lave papirgarn og væve med det, men har hidtil ikke haft arbejdsro nok til at forsøge.
Så kom coronakrisen og tid blev pludselig noget, der kom i fokus.
Pludselig var der rigeligt af den – lidt for meget måske – for alle udstillinger og markeder blev med et slag aflyst. Alt gik i stå – undtagen tiden….
Så mit arbejde begyndte også at ændre sig, og nye teknikker kom i fokus.
Drømmen om at eksperimentere med fremstilling af SHIFU-garn (håndspundet garn af strimlet, håndlavet papir) – kunne pludselig realiseres….
Lidt historie
SHIFU er nævnt i japanske bøger gennem det 17. og 18. århundrede, men man har sandsynligvis kendt til metoden at spinde papirgarn allerede omkring 5. og 6. århundrede (et par hundrede år efter, at man begyndte at fremstille papir).
I midten af det 8. – 10. århundrede er der eksempler på, at man lavede hårbånd af tyndt papirgarn.
Til at fremstille SHIFU, blev der brugt papirtråd lavet af kozo – det meget stærke japanske papir – lavet af bark.
Mine eksperimenter med at fremstille papirgarn
Jeg har prøvet at fremstille papirtråd af kozo – efter den traditionelle metode, hvor papiret strimles i meget tynde stimler – eller rettere i én kontinuerlig strimmel, og derefter spindes til ultratynd tråd.
Jeg fik spundet lidt tråd på rokken på traditionel vis, men det var vanskeligt, og da jeg ikke ønskede at anvende det i beklædning, men i mine skulpturelle kurve, gik jeg hurtigt væk fra den metode.
I stedet strimler jeg papiret i en makulator (jeg har to, én til 3,9 mm og én til 6mm strimler).
Det giver strimler af passende længder, som jeg derefter snor sammen i hånden.
Metoden er meget simpel, og giver mulighed for at eksperimentere med mange forskellige papirtyper og mulighed for at sno papiret sammen med andre fibre (hestehår, plantefibre etc.)
Nu har jeg eksperimenteret gennem nogen tid, hvor jeg har lavet snor af forskellige plantefibre, og det giver mig nu mulighed for at fremstille spændende garn til mine vævede kurve.
At fremstille snor af papirstrimler og planter i hånden, kræver ikke noget udstyr, man kan bringe materialet med sig overalt (eller finde lokale plantefibre) og fremstille snor når som helst og hvor som helst.
Forskellige papirtyper
Jeg har lavet eksperimenter med mange forskellige papirtyper, hvor Aart De Vos i Århus er en god kilde til materialer, og det er spændende at udforske de forskellige papirtypers egenskaber.
Også avispapir har jeg eksperimenteret en del med – og her i corona-tiden har der jo været ekstra god tid til eksperimenter, da alle udstillinger jo – som bekendt – var aflyst i over et år.
SHIFU-garn og værker af avispapir
SHIFU-garn og værker af papir fra gamle bøger
Papir fra gamle bøger – denne fra 1700 tallet af bomuldspapir og med gotisk skrift – har jeg tidligere brugt til små Artists Books.
For at lave papirsnor strimler jeg papiret i makulator og snor det i hånden til korte snore.
Hver gang en strimmel væves ind, lader jeg den u-snoede ende stikke ud, så der dannes en spændende struktur.
Som altid giver jeg kurvene tynd trælim til slut, og dette giver papiret et nyt og lidt pergament-agtigt udtryk.
Papirgarn med tekstur:
SHIFU-garn + værker af bemalet kozo:
I Japan anvendte man også genbrugspapir, når man lavede SHIFU garn, og det gav en speciel effekt i det vævede klæde, hvor skrifttegnene gav sorte nister.
Dette har også givet mig inspiration til at lave papirsnor af papir med tekst – eller bemalet papir ( i grå / sorte nuancer, da jeg foretrækker naturfarverne).
Papirgarn med andre materialer indflettet.
SHIFU-garn + værker af kozo/hestehår
Også papirsnor med plantefibre og specielt hestehår snoet med ind sammen med papiret, har jeg anvendt en del.
Hestehårene kommer helt naturligt til at stritte en del ud – og det giver en spændende struktur.
SHIFU-garn, værker af kozo/hampefibre
I corona-tiden lavede jeg et større værk af miniature-kurve, hvor materialerne er kozo med hampefibre indflettet.
Vi er så heldige at vi har boet i nærheden af Møllerup Gods, hvor der dyrkes hamp til medicinalt brug, og da hampen var høstet, stod de høje stubbe tilbage, så dem fik vi lov til at ‘høste’ nogle af – og der blev materiale til mange miniaturekurve.
Da værket var så uendeligt tidskrævende, var det passende at kalde det ‘Helt ude i Hampen’